Toimintakertomus 2023

Götanmaan Kalevalaiset (GK)Kalevalaisten Naisten Liiton jäsenyhdistys (KNL).
Vuoden 2023 teema ” Kylvä kanssani huomisen jyviä tuleville sukupolville ” kutsui meitä miettimään millaisia tulevaisuuden ituja nykyinen toimintamme istuttaa. Järjestimme erilaisia jäsentapahtumia ja myös kaikille kiinnostuneille avoimia tilaisuuksia tämän teeman ympärillä kuluneen toimintavuoden aikana. Tiedotimme tapahtumista jäsenkirjeissä, Götanmaan Kalevalaisten kotisivulla. (Götanmaan Kalevalaiset.com) Facebookissa (Götanmaan Kalevalaiset – Götalands Kalevalaförening) ja joissain tapauksissa myös lehdessä Ruotsinsuomalainen ja paikallisessa radiossa.

Liiton teema muistutti meitä Liiton toivorikkaasta ajatuksesta, että ”Yhdessä tekeminen luo toivoa huomiseen. Murheellisten järkyttävien yhteiskunnallisten uutisten edessä toivo löytyy arkisista tapahtumista. Yhdessä työhön ryhtyminen ja ihmisten kohtaaminen antaa luottamusta siihen, että voimme yhdessä kannatella heikompaan kohtaan joutuneita.

Yhdistyksen jäsenmäärä oli vuoden 2023 lopussa 45 jäsentä. Olemme saaneet 8 uutta jäsentä. Vuoden aikana on kaksi aikaisempaa jäsentä luopunut jäsenyydestään.
Liitto on järjestänyt antoisia etätapaamisia, johon kaikki jäsenet ovat olleet tervetulleita ja niistäon tiedotettu jäsenille jäsenkirjeissä. Kalevalaisten Naisten Liitto on tehnyt kaikille jäsenyhdistyksille yhtenäisen logon ja olemme alkaneet käyttää sitä.
Götanmaan Kalevalaisten johtokunta on pitänyt 10 kokousta kuluneen toimintavuoden aikana
Johtokunnan jäseninä ovat toimineet
Heli Rapila, (puheenjohtaja)
Marjaana Malm Nilsson, (varapuheenjohtaja)
Päivi Ahlberg nyk. Pajunen, (sihteeri)
Briitta Ojala, (kassanhoitaja sekä jäsenrekisterinhoitaja)
Orvokki Nero
Sirpa Kyllönen
Pirjo Nyckling (tiedotus)
Tilintarkastaja; Iiris Seppele, varatilintarkastaja; Marja Ingelvide

Toimintavuoden 2023 tapahtumia
Göteborgin Taidemuseo (Göteborgs konstmuseum) tammikuu 2023
Vuosi 2023 pyörähti käyntiin taiteen merkeissä lauantaina14. tammikuuta kun vierailimme Göteborgin Taidemuseossa. Olimme tilanneet suomenkielisen opastuksen näyttelyyn ”Albert Edelfelt – Modernt konstnärsliv i sekelskiftets Europa”. Taidemuseokäynti oli hyvin suosittu ja suuri joukko jäseniä osallistui vuoden ensimmäiseen jäsentapahtumaan ja nautti Edelfeltin taiteesta. Jäsenemme Iiris Seppele, virallinen kaupunkiopas opasti meitä.

Vuosikokous
4. helmikuuta 2023 klo 15.00 Göteborgin pääkirjastossa (Stadsbiblioteket)

Kalevalanpäivä 28. helmikuuta 2023
Vietimme perinteistä Kalevalanpäiväjuhlaa kaupunginkirjaston (Stadsbiblioteket) juhlasalissa.
Puheenjohtajamme toimi illan juontajana. Ohjelmassa oli suomalaisia runoja sekä myös Karin Boyen runoja huilulla ja kanteleella säestettynä. Aino Hastell (Göteborg)luki runoja ja musiikista vastasi musiikkipedagogi Laura Rahnasto, joka toimii huilunsoitonopettajana Helsingissä ja konsertoi erilaisin kokoonpanoin Suomessa.
Saimme vieraita myös Värmlannin suomalaismetsistä. Metsäsuomalainen savupirttiasiantuntija Jo Husmo kertoi savupirtti- ja savusaunaperinteestä ”Rökstugor - en viktig del av den skogsfinska kulturen” (Savupirtti ja savusauna metsäsuomalaista kulttuuriperintöä).
Kuulimme esitelmän ” Metsäsuomalainen savupirtti/ savusauna, maailman edullisin lämmitystekniikka ”. Jo Husmolla on vankat metsäsuomalaiset juuret ja suunnaton määrä tietoa savupirteistä ja savusaunasta sekä kädentaitoa, kuinka niitä rakennetaan ja säilytetään juuri nyt 2000- luvulla.
Ruotsin ainoa toimiva savupirtti paloi muutama vuosi sitten Värmlannissa ja saimme kuulla Jon kertomana kuinka uusi, mutta perinteinen savupirtti rakennetaan vuonna 2023. ”Det är ett livsuppdrag för mig, att ta reda på vad det är att vara skogsfinsk på 2000-talet, säger Jo Husmo och fortsätter: Den skogsfinska kulturen var anpassad för självständigt leverne i skog. Från födsel, till död. Hur kan man använda det arvet i dag?”

Juhla järjestettiin yhteistyössä Göteborgin Kaupunginkirjaston kanssa sekä Göteborgin Kulttuurihallinnon avustuksella. Lähes 100 henkilöä osallistui tilaisuuteen.

Stora Teatern ”Onnellisinta on olla onnellinen” huhtikuu 2023
Järjestimme yhdessä Riksteaterin ja Göteborgin kunnan kanssa 18.4 näytelmän ” Onnellisinta on olla onnellinen - Det är lyckligaste att vara lycklig”. Esitys oli varustettu ruotsinkielisellä tekstillä joten toivotimme myös ruotsinkieliset tutut ja ystävät  mukaan monologiesitykseen Teatteri Storaniin.
Saimme esimakua tulevasta näytelmästä ja sen sisällöstä, kun jäsenemme Pirjo Nyckling informoi meitä Ylen Areenasta, josta löytyi ohjelma ”Egenland” ja ohjelma ”Villa Mehu, erakkotaiteilijan perintö” mikä kertoo juuri näytelmän päähenkilön Elis Sinistön elämästä.

Merenkulkumuseo- Sjöfartsmuseet huhtikuu 2023
Museokäynnit ovat olleet suosittuja ja pysyvät jatkuvasti jäsenten toivelistalla. Niinpä lähdimme yhdessä museokäynnille” Göteborgin uudistettuun Merenkulkumuseoon (Sjöfartsmuseet)
Tutustuimme siellä telakkateollisuuden historiasta ja ihmisistä kertovaan taidevalokuvanäyttelyyn ”Arven efter varven”. Osallistuimme yleiseen opastukseen ja saimme yllätykseksemme ja iloksemme juuri kyseessä olevan valokuvaaja Lena Öritslandin opastamaan meitä. Kokoonnuimme museokäynnin päätteeksi läheisessä ainakin mainosten mukaan maailman suurimmassa pizzeriassa Majornassa (Pizzeria Moreno Stigbergstorget 10)

Suomalaiset elokuvat Bio Royssa Göteborgissa/www.bioroy.se/
Kevätkauden Suomalaiset elokuvat pyörähtivät käyntiin Bio Royssa
7.helmikuuta, jolloin oli vuorossa ”Maija Isola”, elokuva Suomen rakastetuimpien kankaiden suunnittelijasta Maija Isolasta (Marimekko)
16. helmikuuta näimme elokuvan Kikka ” elokuva viihdetaiteilijasta ja
laulajasta, joka rakasti esiintyä ja antoi iloa muille, vaikka hänen taiteilijuuttaan kyseenalaistettiin”
Syyskauden elokuvaillat alkoivat 13. lokakuuta, jolloin ohjelmassa oli Aki Kaurismäen elokuva ”Höstlöv som faller ” ja 23. marraskuuta saimme nauttia elokuvasta ”Rakkaani merikapteeni ”. Klaus Häron koskettava draamaelokuva iättömästä rakkaudesta ja anteeksiannosta. (englanninkielinen puhe, teksti ruotsiksi).
Vaihteleva määrä jäseniä osallistui vuoden aikana suomalaisiin elokuvailtoihin. Kokoonnuimme elokuvailtojen päätteeksi lähikahvilassa (Evas Paley) ja vaihdoimme kuulumisia.

Laululauantai kevät ja syksy 2023
Yhteislaulutapahtumien järjestäminen on ollut jo kauan monen jäsenen toivomuslistalla. Toive toteutui kuluneena vuonna. Toukokuun ensimmäisenä lauantaina (6. toukokuuta) kokoonnuimme ennakkoluulottomasti ilman sen suurempia paineita kokeilemaan ja viettämään ensimmäistä Laululauantaita jäsenemme Marja Ingelviden luona Utbyssä. Iloinen yhteislaulu raikui Marjaana Malm Nilssonin säestäessä pianolla ja vilkas puheensorina täytti talon, kun viihdyimme varsin mainiosti yhteislaulun, kahvittelun ja rupattelun merkeissä.
Jäsentapahtumaan ilmoittautui 12 innokasta jäsentä ja onnistuneen iltapäivän jälkeen päätimme yhteistuumin, että jatkamme laululauantaiden merkeissä.

Laululauantait jatkuivat sitten syyskauden aikana ja Götanmaan Kalevalaisten syyskausi pyörähti käyntiin laululauantain merkeissä syyskuussa (23.9) jolloin 8 iloista laulajaa kokoontui ennakkoluulottomin mielin lurittelemaan laulukirjat ja vihkoset mukanaan.
Tällä kerralla kokoonnuttiin jäsenemme Sirpa Kyllösen luona. Oli syksy ja Laululauantain listalla soi silloin mm. laulut Syksyn punaiset lehdet, Rovaniemen markkinoilla, Hopeinen kuu ja tietysti syksyn tunnelmissa laulu Syysunelmia.

Leppoisaa lauantaita vietettiin laulun merkeissä myös laululauantaina 16.12.2023 jolloin kokoonnuimme jäsenemme Iiris Seppeleen luona Kortedalassa. Joulu oli jo ovella. Lauleskelimme ja jutustelimme joululaulujen tunnelmissa ja saimme maistaa Iiriksen tekemää karjalaista perinteistä röpörieskaa. Tällä kerralla voileipäkakun muodossa.
Näinhän ne perinteet muuttavat muotoaan.
Olemme kulttuuriyhdistys ja haluamme syventää suomalaisia juuriamme ja tutkia suomalaista kulttuuriperintöä yhdessä muiden kanssa. Me toimimme suomalaisen kulttuurin ja kielen edistämiseksi. Ylläpidämme ja viemme myös tällä tavalla perinteitä ja kieltämme eteenpäin yhdessä tekemisen, kohtaamisen ja kokemisen kautta. Me elämme kulttuuriperintöä. Katsomme tulevaan emme pelkästään menneisyyteen.

Jäsenmatka Suomesta Göteborgiin 25.-28.5.2023 toukokuu
Toukokuun 25.päivä saimme vieraaksemme 14 kalevalaista jäsentä eri jäsenyhdistyksistä eri puolilta Suomea. Myös Roslagenin, Haaparannan ja Tukholman Kalevalaiset tulivat, kaikenkaikkiaan 7 jäsentä tulivat vieraaksemme Göteborgiin. Götanmaan Kalevalaiset olivat innokkaasti mukana eri tapahtumissa ja meitä oli koolla iso joukko, ajoittain 42 – 50 henkilöä.

Suomesta tulleet vieraamme halusivat kuulla tarinoitamme ja kokemuksiamme täällä Ruotsissa, kuinka me olemme onnistuneet säilyttämään suomen kielen, ja mitä täällä tuli tehtyä vuosien aikana.
Yhteinen illanvietto järjestettiin perjantaina Hotelli Euroopan konferenssitilassa. Inkeri Lamer, Heli van der Valk ja Iiris Seppele kertoivat Göteborgista ja nautimme yhteisen illallisen hotellin ravintolassa. Kokoonnuimme yhteiseen illanviettoon myös lauantai-iltana Kaupunginteatterin ravintolassa (Tiljan.)
Järjestimme päivien aikana meidän omien jäsenten opastamia retkiä ja tutustumiskäyntejä pienissä ja välillä isommissakin ryhmissä yhdessä Götanmaan Kalevalaisten kanssa.
Vierailimme Röhsskan museossa, näyttelyssä” Nordiskt mode nu- Stickat och tryck”.
Kävimme Kasvitieteellisessä puutarhassa (Botaniska trädgården) mikä näytti kauneimmat kasvonsa vieraillemme ja kukki juuri silloin kauneimmillaan. Retken jälkeen kalakeitto Hagassa maistui mainiosti vieraillemme ja siitä kuulin myönteisiä kommentteja vielä syksyn vuosikokouksessakin Helsingissä.
Retki ”Veden äärelle” yli Göta-joen määränpäänä Eriksberg, Sannegården, Slottsberget, Lindholmen houkutteli monta vierasta. Osa vieraista sai kokea Göteborgin kaupungin tunnelmaa kaupunkikävelyllä ja värien iloa Göteborgin Taidemuseossa näyttelyssä ”Göteborgskolorister”.
Kaunis kesäpäivä ja kukkivat syreenit jättivät vieraillemme kauniit muistot, kun teimme retken bussilla ja lautalla Länsirannikon saaristoon, Köpstadsdsön saarelle.
Osa vieraista tutustui myös Kaupunkimuseeon (Göteborgs Stadsmuseum) ”Grejen med Göteborg” sekä näyttelyyn ”Augusta Lundin den allra första couture sömmerskan i Sverige”.
Kaupunginteatterissa oli meneillään juuri niinä päivinä meneillä näyttämövaatteiden ja rekvisiitan
myynti ja jotkut löysivät tiensä sinnekin.
Meitä kalevalaisia oli koolla iso joukko ja onnistuimme yhteishengellä organisoimaan todella hienosti kaikki jäsenmatkan järjestelyt, mitkä olivat välillä aika haastaviakin. Siitä suuri kiitos kaikille jäsenille, jotka innostuivat tulemaan mukaan järjestelypuuhiin. Vietimme vieraidemme kanssa kesäisiä aurinkoisia, iki-ihania ja tapahtumarikkaita päiviä kukkivassa, kesäisessä Göteborgissa.
Vaihdoimme kokemuksia ja solmimme uusia lämpimiä ystävyyssuhteita. Jotkut löysivät yllättäen toinen toisensa kaikkien vuosien jälkeen täällä Göteborgissa. Se oli liikuttavaa ja koskettavaa. Näissä päivissä oli paljon iloa ja voimaa.

Eino Leinon päivä- Runon ja suven päivä 6.7.2023
Göteborg vietti 400 vuotisjuhlaa ja jäsenemme Iiris Seppele mietti ”Mitä olisi Göteborgin juhlakesä ilman suomalaista lausuntaa Runon ja suven päivänä?”
Niinpä Göteborgin suomenkielinen lukupiiri ja Götanmaan Kalevalaiset järjestivät yhteistyössä kirjaston kanssa 6. heinäkuuta  toiverunotapahtuman ”Tämän runon haluaisin kuulla?”
Tilaisuus järjestettiin Göteborgin kaupunginkirjaston Rappunäyttämöllä ja suuri joukko runon ystäviä löysi tiensä kaupunginkirjastoon kaatosateesta huolimatta.
Iiris Seppele, Sirpa Kyllönen, Eila Onsjö Ruotsalainen ja Aino Hastell lukivat yleisön toiverunoja teemoilta ”Metsän satuja”, ”Luonnon lumoa”, ”Naisen ääni,” ja ”Kohtalon voima ”. Kesän runotapahtuma Eino Leinon päivänä heinäkuussa sai paljon myönteistä palautetta ja sitä on toivottu myös ensi vuodelle.

Sieniretki lokakuussa
Kesä ja syksy 2023 oli sateinen ja metsät täyttyivät tänä vuonna sienistä. Sieniretki järjestettiin Vättljefjällin maastossa sunnuntaina 7.10. 2023. Perinteisen sieniretkemme opas Merja Heed tietää hyvät sienipaikat monen vuoden takaa ja johdatti meidät taas ”Metsän hengessä” sienimaastoon ja sienten aarremaailmaan. Merja auttoi tunnistamaan sienet sekä suomeksi että ruotsiksi, jotta oikeat ja syötävät sienet osuivat koreihin.

Tauolla nautimme eväistä ja käristimme makkaraa ja rupattelimme nuotiotulen äärellä.
Rikastimme siis äidinkieltämme ja jaoimme perinteitämme ja kokemuksiamme ” eläen ja kokien kulttuuriperintöä”.

Kalevalaisten Naisten Liiton vuosikokous- syyskuu
Puheenjohtajamme osallistui Kalevalaisten Naisten Liiton vuosikokoukseen Helsingissä syyskuussa 2023. Jäsenet saivat tietoa vuosikokouksessa käsitellyistä asioista jäsenkirjeen kautta. Vuosikokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat ja todettiin, että Kalevalaisten toiminta oli ollut hyvin aktiivista ja luonnonläheistä kuluneen toimintavuoden aikana.
On järjestetty Jäsenhankinta-kilpailu ja uusia jäseniä tarvitaan kuljettamaan yhteistä aatetta eteenpäin. Liiton oma facebook sivu on avoin kaikille jäsenille ja meidän kaikkien yhteinen kanava.
”Maalöydöstä koruksi” -hanke ja ”Euroopan Kulttuuriperintöhanke” on ollut vireillä. Päätös Euroopan Kulttuuriperintö -tunnuksesta tulee huhtikuussa 2024.
Talous on kunnossa vaikkakin Liiton omistaman Kalevala Korun tilanne on nykyhetken tilanteessa haastava. Laskelmien mukaan tulee Japaniin investoiminen kantamaan tulevaisuudessa. Satsaus ”Pidetty Kalevala koru ” on saanut suuren suosion nykynuorten joukossa Suomessa. Yritys ostaa käytettyjä koruja ja puhdistaa ne uutta myyntiä varten tehtaalla. Kalevala Koru pysyy ajan hermolla ja on hyvässä nousussa varsinkin Japanissa ja suurilla design messuilla ympäri maailmaa.
Kalevalaiset jäsenet ovat olleet luovia ja eri teemoja on seurattu ahkerasti. On saunottu ja kehitetty uusia saunomismuotoja. On
muun muassa juostu ja hiihdetty kansallispuvut päällä korkokengissä ja monot jalassa ja on
järjestetty kaikenlaista kulttuuritoimintaa. Vuosikokouksessa julkistettiin myös vuoden 2024 teema ” Sana sanasta tulevi” mikä keskittyy puhetaidon, suullisen perinteen kehittämiseen ja säilyttämiseen.

Tukholman Kalevalaiset 20 vuotta
Tukholman Kalevalaiset juhlivat, kun paikallinen yhdistys täytti 20 vuotta. Saimme kutsun juhlatilaisuuteen Tukholmaan. Pirjo Nyckling edusti meitä Götanmaan Kalevalaisia Tukholmassa.

Solmimme syksyn ja joulun iloksi kransseja - lokakuu 2023
Lauantaina 28.10 suuntasimme kohti Askimia ja kokoonnuimme jäsenemme Eila Onsjö Ruotsalaisen luona. Eilan ohjeita seuraten otimme mukaamme kaikenlaista tarpeellista kuten puutarhakäsineet, sakset, sekatöörin ja niittilankaa, koristeet ja sammaleet, muratinköynnöstä, orjanlaakerin -ja kanervan oksia, ruusunmarjoja, pihlajanmarja- ja karhunmarjaterttuja (punaisia
raakoja), siemenkoteloita, puolukan- ja mustikanvarpuja, kuivuneita kukkia ja lehtiä.
Lainasimme tarvikkeita toinen toisiltamme, vaihdoimme ideoita ja taiteilimme mitä ihanampia kransseja Eilan opastuksella.

Kekri-Sadonkorjuujuhla- marraskuu 2023
Pistimme lauantaina 4.11. yhteispelillä, nyyttikestiperiaatteella pystyyn Kekrin mikä järjestettiin jäsenemme Marjatta Johanssonin luona välimerellisessä ympäristössä Sävedalenissa. Sinne pääsi hienosti ja helposti bussilla melkein oven eteen.
Meitä oli suuri joukko jäseniä järjestämässä juhlaa yhdessä ja pöytä notkui erilaisia herkullisia perinteisiä ja myös uusia sadonkorjuuruokia.
Illan ohjelmassa oli myös Marjatan järjestämä ns. pistekävely sisäpuutarhassa palmujen ja banaanipuiden lomassa. Kalevala Korut ja niiden tarinat antoivat viihtyisän sävähdyksen illan tunnelmaan.

Börsen, opastettu suomenkielinen tutustumiskäynti Göteborgin kaupungin edustustiloihin
Göteborgin kaupunki järjesti juhlavuoden kunniaksi ajalla 6.11–6.12 tapahtumia nimellä ”Den blåvita månaden”. Tapahtumissa nostettiin esille suomalaisuutta Göteborgissa. Kalevalaisille tarjottiin mahdollisuus omaan opastettuun suomenkieliseen käyntiin ja pääsimme tutustumaan Göteborgin kaupungin edustustiloihin (Börsen, Gustav Adolfs Torg).
Tämä kaunis rakennus oli aikoinaan yksi kalleimmista rakennuksista Ruotsissa, jos ei peräti kaikista kallein. Se on
”Göteborgin kuninkaanlinna.” Nyt meillä oli mahdollisuus päästä näkemään ja kokemaan tämä arkkitehtuurin ja rakennustaidon ”helmi” kaupungin pormestari otti meidät vastaan ja toivotti tervetulleeksi. Tilaisuuden lopuksi juhlimme 400-vuotiasta Göteborgia ja nautimme perinteiset Kustaa Adolfinpäivän leivoskahvit (Gustav Adolfs bakelse) kristallikruunujen alla.

Residenssi- eli maaherran edustustila (Torstensonska palatset) ”visning av Residenset
på svenska med finsk tolkning”- 20. marraskuu 2023
Osallistuimme ”Sinivalkoisen kuukauden - Den blåvita månaden” aikana järjestettyyn opastettuun käyntiin 1600-luvulta peräisin olevassa Residenssissä (Länsresidenset) mikä on Göteborgin vanhin asuttu talo. Tämän kauniin talon ensimmäinen emäntä oli Turusta lähtöisin oleva Beata de la Gardie. Käytännössä hän oli myös talon ensimmäinen omistaja alusta asti koska hänen miehensä Lennart Torstenson kuoli ennen sinne muuttoa.
Talossa on asunut ainakin kolme suomalaisperäistä maaherraa vuosien aikana. Pääsimme ihastelemaan eri aikakausien tyyliin sisustettuja huoneita ja nautimme lopuksi maaherran keittäjän leipomasta omenapiirakasta kahvin kera.

Göteborg är mera finskt än du tror - joulukuu 2023
Sinivalkoinen kuukausi ” Den blåvita månaden” nosti Suomen ja suomalaisuuden Göteborgin kartalle Göteborgin juhlavuoden kunniaksi. Juhlimme Suomea ja suomalaisuutta Göteborgin kaupunginkirjastossa (Stadsbiblioteket, Hörsalen) Itsenäisyyspäivän aattona tiistaina 5.12. Götanmaan Kalevalaiset tarjosivat yhteistyössä Göteborgin kunnan kanssa kaikille halukkaille mahdollisuuden tutustua suomalaisuuteen, jäsenemme Iiris Seppele kertoi ja näytti kuvien kanssa kuinka suomalaisuus näkyy Göteborgin katukuvassa mm. taiteen, arkkitehtuurin ja historian kautta. Tilaisuus järjestettiin ruotsin kielellä. Muusikot Timo Nieminen ja Gunnar Frick esiintyivät illan aikana ja saimme kuulla mm. Eino Leinon ja Nils Ferlinin runoutta musiikin
sävelin. Illan lopuksi kiitimme ”Fazerin sinisin voimin” illan esiintyjiä sekä myös Pether Ribbeforsia joka toimi aktiivisesti ”sinivalkoisen viikon” aikaansaamiseksi Göteborgissa.

Joulukorttiaskartelua - marraskuu
Kekrissä tavatessamme juttelimme mahdollisesta joulukorttiaskartelusta. Tuumasta toimeen - jäsenemme Marja Ingelvide toivotti kaikki innostuneet tervetulleeksi kotiinsa 26. marraskuuta joulukorttiaskartelun merkeissä. Otimme mukaamme tarvikkeet, korttipohjat ja liimat, värit ja hileet ym. Ideoimme yhdessä ja lainasimme tarvikkeita toinen toisiltamme ja saimme
lopputuloksena kauniit persoonalliset joulukortit joulun iloa tuomaan.

Talous
Olemme anoneet ja saaneet tukea Göteborgin kaupungilta (20.000) Kalevalanpäiväjuhlaa varten ja 120.000 kr hallintoaluerahoja Riksteaterin näytelmää varten. Kunnalle on tehty selvitys varojen käytöstä.

Yhteistyö ja kontaktit Götanmaan Kalevalaiset on pitänyt yhteyttä Kalevalaisten Naisten Liiton lisäksi myös Ruotsissa
toimiviin Kalevalaisiin yhdistyksiin.

Roslagenin Kalevalaiset ovat edustaneet Götanmaan Kalevalaisia Ruotsinsuomalaisessa valtuuskunnassa.

Olemme tehneet yhteistyösopimuksen Opintoliitto Studieförbundet Vuxenskolan kanssa ja aloitamme yhteistyön vuonna 2024.

Götanmaan Kalevalaiset, johtokunta
www. gotanmaan-kalevalaiset.se; gotanmaan.kalevalaiset@gmail.com