Toimintakertomus 2021

Götanmaan Kalevalaiset jatkoi toimintaansa covid-19 pandemian ehdoilla, mikä tarkoitti, että pystyimme järjestämään vain osan suunnittelemistamme tapahtumista.

Tiedotimme tapahtumista jäsenkirjeissä, GK:n kotisivulla ja Facebookissa. Vuoden teema oli Metsän henki - veden voima.

GK:n johtokunta: Heli Rapila, puheenjohtaja;
Briitta Ojala, varapuheenjohtaja;
Kaisa Mannerkorpi, sihteeri;
Pirjo Nyckling, kassanhoitaja
Kirsti Kuusela ja Eila Onsjö Ruotsalainen

Yhdistyksen jäsenmäärä oli vuoden lopussa 39, joista kaksi (2) uutta jäsentä.
Viisi (5) aikaisempaa on luopunut jäsenyydestään.

• Johtokunta on pitänyt 10 kokousta
  • GK:n vuosikokous pidettiin digitaalisesti lauantaina 13.2.2021
  • Perinteinen Kalevalan päivän juhla 28.2.2021 jouduttiin perumaan pandemian takia
  • Liitto on järjestänyt etäkoulutuksen siirtyessämme uuteen jäsenrekisterisysteemiin ”FloMembers”. Briitta Ojala osallistui koulutukseen maaliskuussa. Jäseniä on informoitu uudesta jäsenrekisteristä ja siitä, että seuraamme tietosuojalakia.
  • Olemme tavoitelleet toimintaa mikä vastaisi jäsenten odotuksia, ja johtokuntamme jäsen Eila on pitänyt aktiivisesti yhteyttä jäseniin kuullaksemme jäsenten toivomuksia.
  • Anoimme Kalevalaisten Naisten Liiton korkeinta arvomerkkiä Osmansolmua ja luovutimme sen entiselle puheenjohtajalle Heli Henriksson Vasaralle kiitokseksi suomalaisen kulttuurin vaalimisesta pitkäaikaisena puheenjohtajana Götanmaan Kalevalaisissa.
  • Olemme pitäneet kirjontakurssin (Folkuniversitetet) teemalla Kalevalan naiset. Tapasimme viisi (5) kertaa kevään aikana ja opettelimme vapaamuotoista kirjontaa Kirstin ohjauksella tutustuen Kalevalan sisältöön ja symboliikkaan. Keskustelimme Kalevalan hahmoista kirjonnan yhteydessä.
  • Kerroimme kirjontakurssin sisällöstä ja jäsenet saivat nähdä kurssin tuloksen ”Kalevalan naiset ” Kekrin yhteydessä lokakuussa. Kuva kirjontatyöstämme ”Kalevalan naiset” on lähetetty myös Liittoon Suomeen suomalaisten jäsenyhdistysten iloksi.
  • Teimme opastetun retken kesäkuussa (12.6.2021) ja tutustuimme kukkivaan kesäiseen Botaniska Trädgården puistoon. Oppaanamme toimi Iiris Seppele. Tapahtumaan osallistui 11 henkilöä. Nautimme aurinkoisesta värikkäästä puistosta ja saimme nähdä monia mielenkiintoisia kasveja mm. kukkivan nenäliinapuun. Joimme kahvit japanilaisen puutarhan maisemissa ja jatkoimme eteenpäin ylös kohti villiä vuorimaisemaa” ”Änggårdsberg”, josta avautui näkymä yli Göteborgin.
  • Syyskuussa 4.9.2021 teimme opastetun kaupunkikävelyn ”Veden äärelle”. Tutustuimme yhteiseen Ruotsi-Suomen historiaan kulttuurikeskus Klippanin alueella, johon liittyy paljon historiallisia tapahtumia. Jatkoimme matkaa lautalla kohti Eriksbergiä ja Lindholmenia missä uusi ja vanha kohtaavat veden äärellä. Joen yli matkatessamme kertoi oppaamme Iiris joen historiasta ja kuulimme otteen ja kuvauksia Göta-joesta Asko Sahlbergin kuvaamana ja Iiriksen lukemana. Nautimme syyskuun auringosta Lindholmenissa Iiriksen kertoessa vanhasta ja uudesta nyky -Lindholmenista, alueesta, johon liittyy myös Edelfeldt ja Topelius. Vierailimme myös Älvrummet-näyttelytilassa, jossa saimme hyvin konkreettisesti ja elävästi kokea vanhaa ja uutta Göteborgia nähdessämme pienoismallin Göteborgista sekä 1600- luvulla että tulevaisuudessa. Retken päätteeksi joimme kahvit Stenpirenissä. Myös siitä alueesta oli Iiriksellä paljon mielenkiintoista kerrottavaa.
  • Sieniretki toteutettiin 2.10.2021. Sääennusteet lupasivat tihkusateesta vuolaaseen vedentuloon, kun Kalevala-yhdistys tarjosi osallistumista perinteiseen sieniretkeen. Seitsemän rohkeata sientensaalistajaa suunnisti matkansa Merja Heedin johdolla kohti Vätttlefjällen maisemia Angeredissa. Parin tunnin vaeltelun jälkeen olikin kaikilla muutama sieni pusseissa ja koreissa, jotka Merja tarkasti, ettei myrkyllisiä ja mauttomia ollut luiskahtanut mukaan. Sateesta huolimatta yritimme sytyttää nuotiota mikä onnistui niin hyvin, että muutama makkara sai vähän väriä ja paljon savua. Voileivät ja kahvi maistuivat sateen viilentämille metsäihmisille ja tunnelma oli iloinen.
  • Kekrijuhla pidettiin lauantaina 30.10.2021 Sävedalenissa. Jäsenemme Marjatta tarjosi meille 19 jäsenelle iki-ihanan kokoontumistilan ”Välimeren maisemissa”. Nautimme perinneruuista ja välittömästä tunnelmasta.
    Teimme myös Marjatan laatiman ”poängpromenadin” sisäpuutarhassa palmujen ja banaanipuiden lomassa ja arvuuttelimme, kuka kukin on Kalevalassa. Voittajia oli kaksi ja he saivat palkinnoksi yhteisen kahvipaketin keskenään jaettavaksi tulevissa syksyn kahvihetkissä.
    Suurkiitokset jäsenille innokkaasta osanotosta, nautinnollisista ruuista ja perinteisistä pipareista ja jälkiruuista. Tutustuimme toisiimme kertoessamme toinen toisillemme mukana tuomistamme rakkaista esineistä, tavaroista, koruista, jotka jollainlailla kuvaavat teemaa Metsän henki.
  • Suunnitelmissa oli Kranssinteko 13.11.2021 mutta se jouduttiin valitettavasti peruuttamaan pandemian takia.
  • Puheenjohtajamme osallistui Kalevalaisten Naisten Liiton (KNL) vuosikokoukseen 25.9. Helsingissä, mikä pidettiin digitaalisesti. Vuosikokouksessa nostettiin esille kysymys mitä kalevalaisuus on nyt ja kuinka me viestitämme kalevalaisuutta eteenpäin. Vuosikokouksessa informoitiin omistamamme Kalevala korun tilanteesta ja KNL:n visiosta, sen täsmentämisestä ja vuoden tapahtumista.
    Vuosikokouksessa valittiin uusi hallitus ja puheenjohtaja KNL:lle. Kuusi (6) vuotta puheenjohtajana toiminut Ildikò Lehtinen kiitti luottamuksesta ja toivotti uuden puheenjohtajan Aila Niemisen tervetulleeksi. Ildikò jatkaa nyt jäsenenä Helsingin kalevalaisissa. Puheenjohtajamme informoi jäseniä vuosikokouksen sisällöstä ja tämän vuoden teemasta jäsenkirjeissä.
  • KNL on järjestänyt antoisia etätapaamisia, joihin kaikki jäsenet ovat olleet tervetulleita. Puheenjohtajamme on osallistunut aktiivisesti etätapaamisiin vuoden 2021 aikana.
    Olemme keskustelleet etätapaamisten sisällöstä johtokunnan kokouksissa ja niistä on tiedotettu jäsenille jäsenkirjeissä.
  • Yhdistys FINNSAM, Finnbygder i samverkan, anoi ja sai yhdessä Götanmaan Kalevalaisten kanssa Göteborgin kaupungilta 12 500 kr osallistumiseen Släktforskardagarna-tapahtumaan Göteborgissa 14–15 elokuuta 2021. Teemana oli ”Bygga Broar”. Pandemian takia tapahtumaa ei voitu pitää fyysisesti vaan se jouduttiin pitämään digitaalisena syyskuussa 2021.
    Tapahtuman sivut olivat avoinna koko syyskuun, mutta päätapahtuma luentoineen oli 11–12 syyskuuta 2021.  Götanmaan Kalevalaisilla oli tapahtumassa tietopaketti toiminnastamme ja historiastamme. Valitettavasti tietoa siitä kuinka monta vierailijaa tietopakettia kävi lukemassa ei ole saatavissa.
    Koska tapahtumaa ei voitu järjestää fyysisenä tapahtumana kaupungilta saatu avustus palautettiin.
  • Taloudellinen tilanne (helmikuu 2022). Olemme saaneet tukea Göteborgin kaupungilta 30 000 kr Kalevalan päivän juhlaa varten sekä 10 000 kr yhdistyksen sisäiseen toimintaan.
    Varat ovat siirtyneet vuodelle 2022 koska niitä ei ole voitu käyttää pandemiatilanteen takia.
  • GK on pitänyt yhteyttä KNL lisäksi myös Ruotsissa toimiviin kalevalaisiin yhdistyksiin.
    Roslagenin kalevalaiset ovat edustaneet Götanmaan kalevalaisia Ruotsinsuomalaisessa valtuuskunnassa.
  • Pirjo Nyckling on edustanut yhdistystä Göteborgin ruotsinsuomalaisen yhteistyökomitean (GRSY) kokouksissa Iltatähdellä. Pandemian vuoksi ei kokouksia ole järjestetty.